Livet i havet. Af A3

Når udeskolens socialpædagogiske arbejde og undervisning går hånd i hånd.

I udeskolen arbejder vi med projekter hen over året. Et af dem er ofte en større opgave med fremlæggelse og fremvisning for forældre og eventuelt for andre klasser. Dette for at samle klassen, så børnene får en oplevelse af, at vi i fællesskab skaber noget, et fælles produkt, og i lige så høj grad, fordi oplevelser og det fælles tredje giver relationer. Relationer, som er nødvendige for at sætte forventninger til faglig udvikling og mestring hos den enkelte elev. Igennem en kombination af socialpædagogiske aktiviteter og undervisning, kommer vi tæt på den enkeltes styrker og kompetencer.

I år fik vi ideen om at arbejde med ”Livet i havet”. De voksne i teamet lægger en plan for, hvilket produkt vi gerne vil ende med samt vejen derhen.

Målet: Vi ville lave en sanseudstilling ”Livet i havet”. Den skulle vise livet i saltvand. Der skulle indgå ny faglig viden, som hver enkel elev skulle formidle i udstillingen og med en bog, som var ud fra den enkeltes niveau og klassetrin.

At se elevernes udvikling, og deres begyndende tro på mestring trods store udfordringer, er det hele værd.

De socialpædagogiske aktiviteter eleverne kom igennem var:

. Lære at snorkle på lavt vand og opleve miljøet på det lave vand i havet.

. Stryge med net, samle og bestemme dyr i havet.

. Sætte garn og bruge det der gik i nettet - det blev krabbesuppe.

. Gengive dyr ved at skære ud i træ med dekupørsav. Lave aftegninger på dyret med brænder og andre dyr med maling.

. Klippe i stof så der blev lavet alger og ålegræs.

. Samle sten, alger og sand ved stranden.

. Opsætning af udstillingen koblet med nye ideer såsom lyd og magnetfiskeri.

Undervejs blev der taget billeder af alle de fangede dyr og alle elevernes aktiviteter omkring dette.

Faglige områder eleverne kom igennem:

. Se film om fiskeri.

. Se aktuelle nyheder, tun i Øresund, iltsvind og varmere hav.

. Bestemmelse af de dyr de fangede.

. Optælling af dyr de fangede.

. Få viden om dyrene via Danske-dyr.dk.

. Bruge viden til at lave egne små bøger om udvalgte dyr med programmet ”Skriv og Læs”.

. Indsætte fotos af de fangede dyr i deres bøger.

. Dialog om oplevelser og erfaringer.

Lejrturen inddrages, her har vi et undervisningsforløb i Kattegatcenteret om ”Blæksprutten”. Eleverne skal skille blæksprutten ad og se og lære om dens opbygning og funktioner. Desuden fik de oplevelsen af at se de dyr fra det dybere hav. På turen var vi på rundvisning i Skandinavisk Dyrepark og på Fregatten Jylland. Disse var ikke direkte til forløbet, men gav øvelse i at lytte, modtage beskeder, holde fokus i længere tid, vente på tur når man vil spørge eller svare på noget.

Derudover er der danskfaglige mål, bl.a. mestring af skrive- og staveudvikling på elevens niveau og ud fra konteksten. Teknologier såsom brug af skrivestøtte, indtaling og oplæsning af bøger. Fremlæggelse for andre for dermed at formidle fakta og ny viden i eget sprog.

Stor ros til eleverne i dette forløb. Rigtig flot præstation til den fysiske udstilling, det skriftlige arbejde samt udvikling i forhold til at kunne fremlægge.

.

Herunder kan du se et udvalg af de billeder der er taget i forløbet.

.